کارگردان: : رضا درمیشیان
نویسنده : رضا درمیشیان
بازیگران : باران کوثری, نوید محمدزاده
خلاصه جریان : نوید جوان شهرستانی ساکن تهران تمام سعی تلاش خود را به کار میگیرد تا شرایط مساعدی را برای ازدواج با ستاره پیدا نماید .
دانلود فیلم ایرانی
قطار TV فیلم دیدنی ساز دهه شصتی (که شعار اولین فیلم جالب ش نیز فیلـم دهه شصتی ها بود) به دومین ایستگاه خود رسیده است. ایستبعضی که توقف در آن چندان بی سر صدا نبوده است. سر وصداهایی که معمولا به فرامتن ،و نه متن، تاثیر مربوط میشده است. به هر حال اکنون ،و آنطور که به نظر می آید چند صباحی مانده به اکران فیلم دیدنی ، می توان کمی در مورد خود اثر نیز سخن گفت.تنها نکته اشتراک خشمگین نیستم با بغض حضـور باران کوثری در هر دو اثر نیست. جریان کلی فیلـم باز روایت دو جوان است و موارد ی که گرفتارش می آیند. حتی فرد هایی که فرد پسر جوان هر دو فیلم جالب با آنها روبرو می شود نیز دارای شباهتی هستند . برای مثال فرد عمو در بغض ما به ازایی مانند صاحبکار در خشمگین نیستم پیدا می نماید که در هر دو فیلم زیبا درگیری فرد اصلی را با این دو شخصیت میبینیم. از سویی دغدغه مالی جهت دو جوانی که به نرسیده اند بیان است. شباهت های به اینجا محدود نمی شود. مطلبی در هر دو فیلـم هست که نظر نگارنده مستقیما از دل مرثیه ای بر رویای آرنفسکی آمده است آن رنگی بودن فلش بک ها در هر دو فیلم جذاب هست که گونه ای شادی و خوشی را تداعی می نماید . گویی لحظات خوشی به یک سری لحظات دست نپیدا کردن ی رنگی تبدیل شده اند و دیگر تجربه شان محال است. همان گونه که برای فرد جرد لتو در مرثیه ای بر رویا دست پیدا کردن به جنیفر کانلی همه پوشیده در لباس ی قرمز بر لب اسکله محال است. نکته قابل ذکر دیگر این است که آن صحنه به یاد ماندنی مرثیه ای بر رویا عینا در خشمگین نیستم مرمت شده است. میبینیم که در ذهن نوید باران کوثری در ی قرمز رنگ در فاصله ای دور از نوید ایستاده است پیوسته از او دور می شود.
دوربین همچون فیلم زیبا قبلی کارگردان یک لحظه سر فرار گرفتن ندارد. به دور شخصیت ۱۸۰ درجه می چرخد از روی دیوارهایی که اگهی های مربوط به فروش اعضای بدن را زده اند با سرعت زیاد عبور می نماید ؛ اما همین دوربین در صحنه هایی مانند سینما آرام می گیرد از این نظر فیلم زیبا برداری فیلم جالب نسبت به بغض پیشرفت دارد به این جهت که همه زوایایی که در بغض عجیب غریب میدانستیم ناسازگار با صحنه ها اینجا بازبینی شده اند.اگر بخواهیم در باب اثر گذاری فیلم جذاب وارد شویم یقینا بایستی به تاثیر پذیری درمیشیان از کاروای (فیلم جذاب ساز برجسته هنگ کنگی مالک آثاری همچون ۲۰۴۶، در حال وهوای عشق و چانگ کینگ اکسپرس) نیز اشاره کنیم. فیلم جالب چه در کارگردانی چه در جریان بی شباهت به آثار این کارگردان نیست. برتری تعداد نماهای کلوز آپ مدیوم به لانگ شات یکی از دلایل صحت این ادعاست. محیط های بسته ای که مانند پاساژ و خانه مجردی که محل رفت و آمد فرد هاست هم شباهت دیگری به خیلی ی از آثار کاروای علی الخصوص چانگ کینگ اکسپرس و بازارچه خانه سرگرد آن فیلـم است. دوربین که بیش از هر چیز حداقل جهت نگارنده یادآور دوربین کریستوفر دویل در چانگ کینگ اکسپرس است.
عشق شور انگیز دو فرد اصلی هم بی شباهت به عشق های فیلم دیدنی های کاروای نیست. عشق هایی پر از شور و هیجان که در دیالوگ ها و میزان سن ها به رخمان کشیده می شود. عشق هایی که معمولا هم سرانجامشان به نرسیدن است. به قدری عشق دو فرد اصلی در خشمگین نیستم باور پذیر است که ناخودآگاه آن رابطه فرازمینی زن مرد در حال و هوای عشق آن عشقبازی شورانگیز پسر ژاپنی android را در ۲۰۴۶ به یاد می آورد. دو جوان را داریم که چند سال است به پای ایستاه اند، به خاطر نیز منتظر مانده اند، به ابراز مهربانی می کنند و ی یکیشان داد می زند دیگری رویش را بر می نماید و بی صدا گریه می نماید . شور انگیزی این عشق نه تنها به فیلم جالب بلکه به مخاطب جامعه ما هم می تواند زندگی ببخشد.شورانگیزی این عشق عنصری است که حضـور موارد ی کلیشه ای در فیلم جذاب از قبیل پدر زن پولداری که مانع ازدواج است را تحت شعاع قرار بدهد بدین سان با تماشای فیلم زیبا ما خود را با فیلم جذاب کلیشه ای مواجه نمی بینیم. اما فرد پردازی ویِژگزینشه پسر مانعی دیگری بر سر این راه است. پسری که با آرمان ها ایده آلهایش زندگی می نماید . آرمانها و ایده آلهایی که باعث اخراج او از دانشگاه شده اند همین آرمان ها به او مجوز نمی دهند دزدی نماید یا اینکه معشوقش را رها نماید . او جوان تیپیک فیلم زیبا های این سالهای سینمای که در مواجهه با موارد ی همچون بیکاری غیره دست به دزدی یا خرده دزدی بزند نیست. او فردی اندیشه است که جهت ش هدف وسیله را توجیه نمی نماید . جنس مفرق شخصیت نوید است که واجد دید جید کارگردان به موارد بیان شه در فیلم دیدنی است آن را از افتان به ورطه کلیشه ای شدن دور نگه می دارد. اما در مورد فیلم جالب نامه ممکن است بتوان این خرده را به درمیشیان گرفت که حضـور شخصیت های همخانه نوید به غیر از بیان دغدغه کارگردان (که به بهتر ی هم از پس انجام آنها بر می آید) چه ضرورت روایی دارد؟
فیلم جالب جهت به تصویر کشیدن ریتم سريع زندگی نویداز تدوین تند متقاطع هایده صفی یاری بهره جسته است. تدوینی که علاوه بر نقش اصلی اش یعنی حفظ ریتم زود فیلم جالب تا انتها که به نوعی ریتم زندگی نوید است که هر لحظه دارد فرصت هایش را جهت رسیدن به ستاره از دست می دهد در رساندن احوال دورنیات شخصیت نوید نیز تاثیر گذار است. خشونتی که در وجود اوست سعی در سرکوبش دارد با کات های متعددی که همراه با دوباره تکرار کلمه خشمگین نیستم است به تصویر کشیده شده است. نمونه دیگر از زیبا یی های کار صفی یاری در همان مرمت صحنه مشهور مرثیه ای بر یک رویا است.بازی نوید محمد زاده به راستی تحسین برانگیز است. او این شخصیت را که سنخیت هایی با خودش (از عبارت کرد نژاد بودن) را دارد به بهتر ی درک کرده است به بهتر ی هر چه تمام اجرا کرده است. دو شاخصه اصلی بازی او یکی میمیک است که به خوب ی با حرکات چشـم خوب به رساندن احساس ش علی الخصوص خشونتش می شود. نحوه حرف کردن او نیز که در حین حرف با ستاره آرام است، در عصبانیت و یا ناتوانی از ادای حرفهایش حالتی بریده بریده به می گیرد که این خودش حاکی از تسلط او بر فرد است. گزینش او نیز برای این نقش تصمیم درست از طرف درمیشیان بوده است زیرا که چهره اش ظرفیت ضروری برای ایفای نقشی که با این اندازه از تنش را دارد.
در کلیت خشمگین نیستم به عنوان دومین تجربه فیلـم سازی درمیشیان یک فیلم دیدنی خیلی بهتر به کارنامه او می افزاید. فیلم جالب ی که آیینه ای تمام قد از وضعیت بخشی از قشر جوان سرزمین ما است که در بین انبوهی از موارد هنوز معتقد هستند که «زندگی بایستی کرد» و بر سر این اعتقاد خودشان ایستاده اند. آدم هایی ۲۰ ساله ای که از ۶ سال دیگرشان یعنی ی هم سن نوید هستند ندارند نویدهای ۲۶ ساله ای که بسیار زیاد فرصت هایشان را از دست داده اند اما هیچکدامشان نمی خواهند رسم خوب زیستن را از یاد ببرند؛ حتی اگر جامعه نسبت به قدیم بی اعتنا، نسبت به حال بی مسئولیت و نسبت به آینده ناامید مسیر مفرق ی را برود.
مرداد ۱۵, ۱۳۹۸
مرداد ۱, ۱۳۹۷
تیر ۲, ۱۳۹۷
دی ۲۴, ۱۳۹۶