استعفا دادن مثل هر کار دیگری راه و روش خود را دارد که افراد خوب و پیشرفته در این مورد به گونه ای متفات عمل می کنند که شما می توانید با دنبال کردن رازهای آنها استعفا دهید.
استعفا دادن هم مثل هر کار دیگری راه و روش خود را دارد که افراد خوب و پیشرفته در این مورد به گونه ای متفات عمل می کنند که شما می توانید با دنبال کردن رازهای آنها استعفا دهید.
جهت استعفا میز کار خود را جمع میکنید. کشوهای را جهت آخرین بار نقد میکنید و کاغذها را برمیدارید. فایلهای شخصی را از روی رایانه پاک میکنید. کتابهایی را که آورده بودید میبرید از در شرکت بیرون میآیید.
ممکن است برای تمام ما پیش آمده یا میآید که بخواهیم محل کار فعلی خود را ترک کنیم. ممکن است از حقوق و ویژگی ها ی خود ناراضی باشیم. ممکن است هم از سختی کار. بعید هم نیست که همکارانی داشته باشیم که حتی گرسنگی در خانه ماندن هم، به همکاری با آنها میارزد.
طبیعتا در چنین شرایطی هرگز به این فکر نمیکنیم که ممکن است روزی بخواهیم به محل کار خود برگردیم یا اینکه به هر حال جهان ی کار کوچک است و دیر یا زود دوباره با هم روبهرو میشویم. اکثرا خیلی از ما در این شرایط، عمدا یا سهوا پلهای پشت سر خود را به آتش میکشیم. هنر ترک شغل، چنان هنر مهمی است که اکثر نشریات جهان به آن پرداختهاند. فوربس مینویسد: چطور برویم که بتوانیم برگردیم؟ بیزینسنیوز از روشهای هوشمندانه ترک شغل حرف میکند.
یو اس نیوز، از اصول ترک محترمانه و مودبانه شغل میگوید. هیدر هومان هم بهطور اختصاصی در مورد ترک نخستین شغل حرف میکند. مطالب بیان شده در این حوزه کم نیستند. در اینجا مهمترین مطالب ارتباط را گردآوری کرده ایم با هم مرور میکنیم:
۱- باید بدانید که هزینه استعفا را برای خودتان کاهش دهید. استعفا به هر حال هم جهت کارمند هم جهت شرکت تعرفه دارد. تعرفه استعفا برای کارمند، زمانی است که باید برای جستوجوی کار بگذارد و همين طور دل بریدن از مجموعهای است که برای آن زحمت کشیده است. تحمل ریسک و دشواریهای آشنایی با محیط کار از عبارت هزینه های او است. استعفا برای سازمان هم نرخ دارد. باید به دنبال همکار جدید بگردد. اقطعا لا جهت روش همکار قبلی هزینه های زمانی مالی بسیار زیاد ی شده. کارمند قبلی با مشتریان و همکاران ارتباطهایی را شکل داده که می بایست تمام از اول ساخته شوند.
۲- به طور معمول ما در زمان ترک شرکت ، به نارضایتی، بیشتر به دنبال افزایش نرخ های شرکت هستیم تا كم شدن هزینه های خودمان. ممکن است خیلی از ما ناآسان نشویم که کار کمپانی زمین بماند یا اینکه لااقل ی میبینیم در جستوجوی همکار دچار مساله هستند ، برای لحظاتی – هر چند کوتاه – در دلمان احساس رضایت کنیم. ما فراموش میکنیم که در چنین تصمیمهایی، خیلی مهم این است که سود خودمان را حداکثر هزینه های خودمان را حداقل کنیم. ایجاد بار تعرفه جهت دیگران ، جز ارضای کوتاهمدت حس انتقام، حاصلی نخواهد داشت. ضمن اینکه در بلندمدت میتواند به شکلهای مختلف برای خودمان دردسر ایجاد نماید .
۳- قدردانی تشکر را فراموش نکنید. بعید است تمام روزها ماهها سالهایی که در محیط کار هستید، لحظات تلخ نامطلوبی را تجربه کرده باشید. به هر حال لحظات بهتر ، تجربههای بهتر ، فرصتهای بهتر هم بوده است. از افرادی که در محیط کار بودهاند، تشکر بکنید . حتی چنانچه شده به سختی بگردید و خاطره بهتر ی را که داشتهاید با آنها مرور بکنید . برای شکایت کردن همواره فرصت هست اتفاقا زمان ی گردوغبار بحث و دلگیریها فرونشست، شکایت اثر عمیقتری دارد؛ ولی ما اکثرا ٌ میگوییم: بگذار حرف نگفته باقی نماند! ممکن است بمیرم و این عبارت برای همواره در دلم بماند! اعتراضهایی که در محیط ملتهب استعفا بیان میشوند، جدی گرفته نمیشوند، خاصیتی ندارند. به بدترین شکل ممکن هم جواب داده میشوند یا مورد بیتوجه ی قرار میگیرند.
۴- به یاد داشته باشید که زمان استعفا، زمانی نیست که تمام خشم فروخورده خود را خالی بکنید . زمانی است که تصویر ی از حرفهای پخته بودن خودمان در ذهن اطرافیان ایجاد کنیم. به هر حال، بعد از ترک سازمان، حرفهای مختلف ی از ما نقل خواهد شد. این قضاوتها در بلندمدت میتواند سرنوشت ما را بسازد! در جهان ی جدید فاصله آدم ها از هم، یک کلیک بیشتر نیست.
۵- به هر دلیل منطقی، آینده شغلی خود را در آن مجموعه نمیبینید، زمانی که در موقعیت خوب هستید، سازمان را ترک بکنید . اگر مجموعه خود را رفیق ندارید و فکر میکنید که میخواهید دیر یا زود آنجا را ترک بکنید ، تا آخرین لحظه ممکن، در آنجا نمانید: زمانی که مجموعه به میریزد، موارد مالی جدی میشود، تنشها ارتقا مییابد و تمام به دنبال مقصری می باشند که زودتر مجموعه را ترک نماید ممکن است جا برای کار زندگی دیگران بازتر شود! به خاطر داشته باشیم که یکی از نامطلوبترین توضیح ات در مورد قدیم شغلی میتواند این باشد که: «دیگر پروژه تمام شده بود و به من نیاز نداشتند». یا اینکه: «دیگر نمیتوانستند حقوق من را بدهند». تینا نیکولای، به شوخی میگوید: اگر مدیر اداری هستید قرار به تعدیل کارکنان است، خودتان را بهعنوان آخرین نفر تعدیل نکنید! آنها سازمان بزرگ را ترک کرده اند شما یک اتاق خالی را!
۶- در برخوردتان پیشرفته عمل بکنید ! روند رسمی را طی بکنید . اگر قرار است فرمهایی امضا شود. اگر قرار است مدارکی تحویل شود. اگر قرار است به نفر بعدی راهنمای هایی داده شود. هیچ زمینه شغلی وجود ندارد که در کمتر از دو هفته بتوان آن را به صورت کامل رها کرد. زمینههایی هم وجود دارند که ممکن است زمان گذار و تحویل به نفرات بعدی، بیش از سال طول بکشد.
۷- تمرکز روی کارتان را از دست ندهید. با همان دقت همیشگی کارتان را انجام بدهید. در مورد کار بعدیتان اینکه آنجا چه موقعیتی چه حقوق ویژگی ها یی خواهید داشت، حرف نکنید. هیچ این حس را به اطرافیان خود ندهید که به خاطر کار خوبتر در حال ترک کار هستید. حتی اگر با مدیرتان حرف میزنید نقدهای را به شرایط فعلی بگویید؛ اما آنجا را با محل ی که قصد دارید بروید، مقایسه نکنید. شما تا آخرین لحظه عضو این مجموعه هستید؛ دقیقا تا آخرین لحظه.
مرداد ۱۵, ۱۳۹۸
مرداد ۱, ۱۳۹۷
تیر ۲, ۱۳۹۷
دی ۲۴, ۱۳۹۶